Nezařazené

Ad kauza Činoherní studio

Když by lidé chtěli zavzpomínat na to, kdo je držel nad vodou, když začala nacistická okupace, tak je mezi prvními napadne Voskovec a Werich.
Ti, kteří prošli koncetračním táborem v Terezíně, nadšeně vyprávěli, jak tam Freddy Hirsch s dětským souborem hráli divadlo, vzpomínali na rozpravy s Karlem Poláček či na hudebníka Pavla Haase.
A co patří mezi hlavní symboly Pražského jara? Umění! Československý film, divadlo, literatura… A s kým se poté normalizátoři vypořádali jako první?!
Mocipáni  se totiž umělců vždycky báli.

Umělec je člověk, který vám představí realitu z jiného pohledu. Vypíchne absurdno. Zparoduje lidské konání. Nastaví společnosti nekompromisní zrcadlo.

Činoherák měl ve svém repertoáru něco pro každého. Mezi jeho hrami byly perly z české i světové literatury. Pravidelně prokládané i nějakou tou lidovou řachandou a pohádkou pro děti. Probíhaly tu politické reflexe v podání Maryškova Demaga.
Činoherák byl také centrem česko-německé spolupráce a jedním ze zaštiťovatelů festivalu Sudety. Připomínal ústečanům společnou minulost, kterou se mnoho současných obyvatel snaží zapomenout.
Nejvíc mě dokáží vytočit názory tzv. běžných občanů, kteří vidí v Činoheráku další tunel – proč by mělo město sponzorovat organizaci, kterou zajímá jen úzký okruh lidí? Je mi jasné, že třičtvrtiny obyvatel Ústí nikdy v Činoheráku nebyly. Intelektuální zábava prostě ve městě s nejvyšší nezaměstnaností a nejnižší úrovní vzdělanosti nemůže mít přední místo. Ale zastavit činnost jediné organizace, která nabízí možnost intelektuálního vyžití a svobodného projevu názorů, kulturu ve městě odepíše definitivně.

Díky za fejsbůk a jeho tzv. diskuze. Pani XY se tam rozčiluje, koho zajímá nějaký činoherák, když tolik lídí trpí bídou, důchodci nemají na chleba a co chudinky matky-samoživitelky? Další postavička kvituje, že jako by se neměly lít peníze do činoheráku, tak by je neměl chtít ani hokej, fotbal či kroužek lukostřelby. Když chtějí herci (kteří si přeci svůj šaškovský úděl vybrali jako své zaměstnání dobrovolně!) své divadlo provozovat, tak ať si zvednou vstupné! Kino nebo hospody přece taky nikdo nedotuje!

Já jsem v životě nebyla na hokeji ani fotbalu a zřejmě to ani nikdy v budoucnu dobrovolně neudělám. Ale že bych kvůli tomu začala vykřikovat, že by jim veřejný rozpočet neměl dávat příspěvky? Byla jsem členkou komise pro vzdělávání a školství na malém městě a i tam byl příspěvek na podobné organizace součástí rozpočtu a vzhledem ke své výši ho musel zatěžovat mnohem více než krajské stotisícové město! Navíc ještě takové město, které se dopustilo takového doočíbijícího plýtvání jako realizace předraženého parku nebo naprosto zbytečné lanovky.

herecký ansámbl

 vedení divadla – zleva umělecký šéf Filip Nuckolls, ředitel Vladimír Čepek a bývalý ředitel a nejvýraznější postava Jaroslav Achab Haidler

1x foto by Miroslav Rosendorf
zleva: Tomáš, Terka, já, David a Petr

V současné době se čeká na to, až radní vyhrabou záhadným způsobem zašantročené zápisy z rad (jak ve včerejším projevu trefně poznamenal Achab “zrady z rady”), ve kterých se usneslo na změně financování činohry z dotace na grantovou soutěž. Asi většina z nás počítá s tím, že se ony zápisy už nikdy nedohledají nebo někdo příjde s nějakou úžasnou vyhláškou, že ta či ona porada se mohla pyšnit statusem tajná… Nebo se nějakou právnickou kličkou překroutí a zpochybní dokumenty činoheráckých dotací z minulých let.

Já ale věřím, že tenhle skandál ústeckým magistrátem otřese jako nikdy. Už teď se tahle událost stala celonárodním tématem a myslím, že minimálně naši němečtí sousedé se také přidají.
Že tahle kauza nevyšumí a nezamete se pod koberec jako jiné ústecké aféry – viz na podzim řešená výstavba nové silnice u ZOO v Krásném Březně a ve vilové čtvrti místních milionářů v Nových Skoroticích, o kterých ovšem v ročním plánu výstavby města nebyla ani čárka a nikdo neví, kdo a kdy to povolil. 

Teď jde o něco víc, není to jen o jednom konkrétním divadle, ale o politické manipulaci a lžích.
Někteří ironicky navrhují defenestraci:

…další situaci berou jako naději pro nové volby. Nechci být skeptická, ale Ústí se svou pověstí městečka Palerma drží ve svých pařátech skupina kmotrů tak pevně, že dokud je všechny veřejně nezhanobíme, nevyvěsíme všem na odiv i se všemi jejich zločiny tak, aby se to dotklo i posledního ústeckého apolitického flegmatika, tak naděje na lepší zítřky jen tak mihotavě poblikává.

5 komentáře

  • Anonymní

    Když jsem o tom potom tak přemýšlela, došla mi jedna strašně smutná věc:
    když už se někdy snažím před někým Ústí hájit, že to není tak ztracený město, vždycky jako nejzásadnější argument používám Činoherák. Co mám na svém novém domovském městě chválit teď, to fakt netuším. Snad úžasnou schopnost dělat z nás všech idioty a ovčany. Rozum zůstává stát – jak nad jednáním radních, tak reakcemi "zasloužilých občanů".
    zazvorek

  • Lucie Velková

    četla jsem všechny dostupné články k tématu a všechny k diskuze. Především ty na stránce Ústeckého deníku jsou k pozvracení.
    A na FB ve skupině Ústí nad Labem nějaký chytrák zase pravil, že když má ČS v tuto chvíli na kontě ještě milion a čtvrt, tak jakýpak, že jsou bez pěnez?
    Tomu jsem se opravdu musela vysmát, pán asi neví, kolik má čs zaměstnanců (a že to zdaleka nejsou jen herci – co třeba technici, účetní, uklízečka?) a jenom platy za jeden měsíc tak dělají nějaký půlmilion. Jaké musí mít zálohy na energie si asi taky nedokáže představit, vzhledem k tomu, kolik žerou reflektory, aparatura a vytápění tak velkýho prostoru…

  • Lucie Velková

    Jo a jelikož nemáš FB, tak Ti sem hodím článek, který dementuje prohlášení z magorátu (zde: http://www.usti-nl.cz/cz/seznamy-zprav/aktualni-informace/vyjadreni-k-financovani-cinohry-usti-nad-labem.html )

    (via Honza Kvasnička)
    BARON PRÁŠIL V PLNÉ POLNÍ aneb 7 LŽÍ RADY MĚSTA OHLEDNĚ ČINOHERÁKU

    1) Radní města Eichler tvrdí, že není důvod pro pozastavení činnosti a že ČS má dostatek peněz k činnosti minimálně do poloviny března. Jestliže ČS má na účtu něco přes jeden milion korun, jak uvedl ředitel divadla, tak radní, který je zároveň předsedou správní rady Činoherního studia by měl vědět, že zmíněná částka sotva stačí na pokrytí lednových závazků. Sám by naopak ze své pozice měl iniciovat „nouzový režim“ fungování divadla, když není jistota, z čeho bude společnost krýt závazky vzniklé v únoru.

    2) Rada města tvrdí, že ředitel divadla Čepek se nestaral o zajištění financí pro sezónu 2014 a až 17. ledna poslal na magistrát žádost o peníze. Ředitel Čepek během podzimu několikrát žádal o schůzku primátora města, radní i celou novou správní radu Činoherního studia. Primátor si na něj čas neudělal, z radních se sešel s panem Králem, který má na starost oblast kultury. V září městem jmenovaná správní rada se do konce roku 2013 s vedením divadla ani jednou nesešla! První oficiální schůzku zorganizovali narychlo až tento pátek po vypuknutí kauzy. Kromě toho nikdo z vedení města neinformoval vedení divadla o změně způsobu financování, tudíž divadlo se drželo zavedeného administrativního postupu, který bez problémů fungoval v minulých letech. Žádosti o granty z jiných zdrojů byly standardně podány, peníze z nich ale budou nabíhat až v průběhu sezóny.

    3) Rada města tvrdí, že nový systém financování divadla prostřednictvím grantů soutěžených v transparentní soutěži před jeho uvedením pečlivě konzultovala s odborníky. Systém ročních grantů je pro typ souboru Činoherního studia naprosto nevhodný. Vhodnější a v jiných městech obvyklejší je systém dlouhodobějších grantů např. čtyřletých, které jsou vypisovány s dostatečným předstihem. Vypsání grantu uprostřed divadelní sezóny je holý nesmysl. Pod něco podobného by se nikdy žádný odborník z divadelní branže nepodepsal.

    4) Rada města tvrdí, že nový systém financování divadla předjednala v kulturní komisi města, ale přitom jeden z členů kulturní komise Ústeckému deníku přiznal, že komise dostala materiál předložený již hotový jen ke schválení a komise se na jeho schválení neshodla.

    5) Rada města tvrdí, že změna systému financování byla inspirovaná tlakem neziskových organizací na transparentní rozdělování finančních prostředků a vzápětí další větou radní Eichler tuto transparentnost popře bezelstným přiznáním, že výběrové řízení je Činohernímu studiu šité na míru.

    6) Rada města tvrdí, že v roce 2011 uložila tehdejší správní radě ČS za úkol zpracovat návrh modelu financování Činoherního studia v následujících letech, s nímž posléze seznámí vedení města. Žádný takový úkol nikdy Rada města správní radě neuložila! Přesto správní rada po celou dobu svého funkčního období kladla důraz na zajištění vícezdrojového financování divadla, což je patrné jednak ze zápisů z jednání správní rady s vedením divadla, které má magistrát k dispozici, jednak i z aktivit divadla v tomto směru.

    7) Rada města tvrdí, že změnou struktury financování chce uspokojit kulturní zájmy těch obyvatel města, kteří preferují klasická divadelní představení na velké scéně „kamenného domu“ a do současného Činoherního divadla z nejrůznějších důvodů chodit nechtějí, ale přitom nemá k dispozici žádná relevantní data o tom, že by v Ústí nad Labem existovala podobná neuspokojená poptávka. Jedná se o nepodloženou spekulaci několika radních, kteří hledají argumenty pro propojení a možná spojení obou divadel. Tento experiment by také mohl skončit tím, že se investují 4 miliony do něčeho, o co nebude divácký zájem.

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *